INNOWACJA PEDAGOGICZNA
”CZYTANIE JEST COOL”
„Nikt nie rodzi się czytelnikiem,
czytelnika trzeba wychować…”
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Założenia organizacyjne:
Nazwa innowacji: „Czytanie jest cool”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Termin realizacji: 02.09.2019r.-24.06.2022 r.
Autorzy: Anna Marczak, Sylwia Antkowiak
Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej w Pigłowicach klasy I-III oraz dzieci z przedszkola i oddziału przedszkolnego.
Projekt ,,Czytanie jest cool” składa się z przedsięwzięcia podzielonego na poszczególne etapy edukacyjne: dla dzieci z przedszkola, oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Dzięki realizacji różnorodnych działań pokażemy, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety.
Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Jest to bardzo ważne, ponieważ wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami, a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.
Innowacja będzie realizowana podczas lekcji bibliotecznych, a także na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej i zajęciach pozalekcyjnych.
Innowacja będzie realizowana w ciągu trzech lat.
II. Założenia programowe
O pozytywnych skutkach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija nas pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie książek rozwija wyobraźnię, bogaci język, uczy abstrakcyjnego myślenia, stymuluje rozwój, uczy wyrażać myśli i rozumieć innych. Głównym konkurentem książki dla dzieci stał się komputer, telewizja czy smartfon, dlatego założeniem naszej innowacji jest uczynienie z czytania sposobu na spędzanie wolnego czasu.
CELE INNOWACJI:
CEL GŁÓWNY:
Główny cel projektu to zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury. Jego podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności szkolnej. Podjęte przez nas działania mają na celu wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką, zachęcenie do polubienia czytania, rozwijanie wyobraźni oraz docenienie piękna i wartości płynących z obcowania z książką, czasopismem czy blogiem literackim.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
kształtowanie nawyków czytelniczych;
wyrabianie szacunku do literatury;
kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
wprowadzenie dzieci w świat literatury;
ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko-teatralne, plastyczne i wycieczki oraz atrakcyjny kącik książki w klasie;
zapoznanie dzieci z biblioteką;
wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek;
zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania z dziećmi; stwarzanie okazji do samodzielnego czytania;
rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją; integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
zaktywizowanie ucznia i nakłonienie go do pracy twórczej, która zachęca do czytania;
sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, w tym korzystanie z biblioteki szkolnej;
rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów; rozwijanie wiary we własne możliwości;
stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;
rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności sferze kultury obejmującej przekaz literacki, plastyczny, muzyczny;
propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką; podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo;
profilaktyka logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym;
wspomaganie i usprawnianie prawidłowego rozwoju mowy przedszkolaków;
usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych: języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego;
usprawnianie aparatu oddechowego i oddechowo – fonacyjnego;
zaangażowanie rodziców i nauczycieli do świadomej współpracy nad rozwojem mowy dzieci i kształtowaniem prawidłowej wymowy;
ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,
wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego i biernego,
wzmacnianie wiary we własne możliwości i kształtowanie pozytywnej samooceny.
METODY I FORMY PRACY:
Wychodząc z założenia, że nie istnieje jedna metoda oddziałująca na każdego ucznia, przyjmujemy, że stosowanie wielokierunkowości w tej dziedzinie jest najlepszym sposobem na osiąganie umiejętności czytelniczych przez wszystkie dzieci na równym poziomie i w podobnym czasie, a mimo to w indywidualnym tempie. Służyć temu będą różne formy i metody pracy, z przewagą metod aktywizujących.
METODY I FORMY NAUCZANIA:
głośne czytanie bajek, baśni, opowiadań i wierszy przez nauczycieli, rodziców lub starsze rodzeństwo;
zbiorowe i indywidualne czytanie ulubionych fragmentów utworów literackich; zorganizowanie galerii prac plastycznych dotyczących literatury;
organizowanie przedstawień i inscenizacji;
prezentowanie książek w kącikach czytelniczych; zorganizowanie bajkowego balu przebierańców; lekcje biblioteczne;
organizowanie konkursów (plastycznego, czytelniczego, recytatorskiego); organizowanie wycieczek do teatru na przedstawienia;
gazetki promujące czytelnictwo oraz ćwiczenia logopedyczne;
pedagogizacja rodziców na temat głośnego czytania dzieciom;
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela, rodzica, starszego kolegi;
prowadzenie rozmów na temat czytanych tekstów literackich;
korzystanie z biblioteki szkolnej oraz publicznej;
prezentowanie lektury w różnych formach;
wypowiadanie się na temat ilustracji i tekstów;
wyrażanie przeżyć w formie plastycznej inspirowanych treścią utworów literackich; śpiewanie piosenek o treści związanej z literaturą dla dzieci;
ćwiczenia ortofoniczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, logorytmiczne, usprawniające motorykę narządów mowy, kształcące słuch fonemowy i autokontrolę słuchową;
pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych;
uczulanie miejsc artykulacji;
ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
wzrost czytelnictwa – uczniowie wypożyczają więcej książek, poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów, wzrost zrozumienia tekstów i poleceń;
wyciszenie i poprawa koncentracji, wyrażanie własnych refleksji;
wzrost poczucia własnej wartości;
poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami;
wzrost zaangażowania w życie społeczne;
wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania;
zainteresowanie pracą bibliotekarza, dziennikarza, pisarza i aktora, potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury;
koncentracja uwagi na wykonywanych ćwiczeniach i zabawach;
pionizacja języka i sprawny aparat artykulacyjny;
sukces terapeutyczny w postaci rozwoju umiejętności językowych i poprawy wymowy;
bogaty zasób słownictwa czynnego i biernego;
wypowiadanie się poprawnie zdaniami złożonymi;
sprawna komunikacja z otoczeniem i nie przejawianie lęku przed mówieniem.
EWALUACJA:
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie ankiet i wywiadu z rodzicami. Do oceny innowacji posłuży także statystyka wypożyczeń w bibliotece szkolnej, zaangażowanie uczniów w różnego typu działania promujące czytelnictwo oraz porównanie wyników testu do badania techniki czytania głośnego. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej.
DZIAŁANIA:
ZADANIA | FORMY REALIZACJI | OSOBY ODPOWIEDZIALNE | TERMIN REALIZACJI |
Zapoznanie uczniów i rodziców z projektem promującym czytelnictwo w szkole | – umieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły, – spotkania z rodzicami, – informacja podczas zajęć i godziny wychowawczej | Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup | Wrzesień 2019 |
Ustalenie harmonogramu spotkań w bibliotece szkolnej | „W bibliotece jest wesoło” – zajęcia prowadzone dla chętnych dzieci | Nauczyciel bibliotekarz | Cały okres trwania projektu |
Książka miesiąca – ranking | Dzieci wybierają spośród czytanych im w danym miesiącu fragmentów książek tę, która jest dla nich najciekawsza. Umieszczanie wyników rankingu na tablicy w bibliotece | Nauczyciel bibliotekarz | Na koniec każdego miesiąca w trakcie trwania projektu |
„Moja ulubiona książka” – konkurs plastyczny | Dzieci wykonują ilustrację do najciekawszej, poznanej i przeczytanej książki. Prace są oceniane i eksponowane na tablicy obok biblioteki. | Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup | W trakcie roku szkolnego |
„Czy znasz twórczość: – H. Ch. Andersena – Braci Grimm – Brzechwy i Tuwima – konkurs czytelniczy | Uczniowie czytają wybrane baśnie i wiersze | Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup | 2019/2020 2020/2021 2021/2022 |
„Wtorek z książką” | Czytanie dzieciom przez zaproszonych rodziców bądź uczniów starszych klas. | Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup | W trakcie trwania całego projektu |
„Zostań najlepszym czytelnikiem roku szkolnego”- konkurs czytelniczy | Ocenie konkursowej podlega będzie aktywność i kultura czytelnicza dzieci, której wyrazem będzie liczba wypożyczeń książek. Nagrody książkowe zostaną ufundowane przez Radę Rodziców. | Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup | Cały rok szkolny |
Konkurs recytatorski „Mam talent!” | Dzieci przygotowują recytację poezji i prozy dostępnej w bibliotece szkolnej | Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup | W trakcie trwania projektu |
„Szperacz książkowy” – quiz internetowy | Dzieci co miesiąc otrzymują zadanie na platformie Quizis , które mają rozwiązać do końca każdego miesiąca. | Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup | Cały rok szkolny |
Akcja charytatywna „Przekaż książkę bibliotece szkolnej” | Przeprowadzenie zbiórki książek z literaturą polską dla dzieci i dedykacją właściciela. | Nauczyciel bibliotekarz | Cały rok szkolny |
Wyjazd na sztukę do Teatru Animacji w Poznaniu | Chętni uczniowie będą mogli zapoznać się z przedstawieniem teatralnym wybranej baśni. | Wychowawcy grup | W trakcie trwania projektu |
Kącik logopedyczny w bibliotece | Zaznajomienie się z literaturą logopedyczną dla dzieci. | Nauczyciel logopeda | W trakcie trwania całego projektu |
Spotkania z „Misiem Mówisiem” | Wspólne gry i zabawy językowe | Nauczyciel logopeda | W trakcie trwania całego projektu |
„Łamańce językowe” – konkurs logopedyczny | Napisanie i wyrecytowanie na pamięć kilkuwersowej rymowanki z trudnościami językowymi | Nauczyciel logopeda Wychowawcy grup | W trakcie trwania projektu |
„Logusie” –konkurs logopedyczno-plastyczny | Wykonanie pomocy logopedycznej do danej książeczki z ćwiczeniami | Nauczyciel logopeda | W trakcie trwania projektu |