INNOWACJA PEDAGOGICZNA
”CZYTANIE JEST COOL”
„Nikt nie rodzi się czytelnikiem,
czytelnika trzeba wychować...”
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
-
Założenia organizacyjne:
Nazwa innowacji: „Czytanie jest cool”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Termin realizacji: 02.09.2019r.-24.06.2022 r.
Autorzy: Anna Marczak, Sylwia Antkowiak
Adresaci programu: Projekt przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej w Pigłowicach klasy I-III oraz dzieci z przedszkola i oddziału przedszkolnego.
Projekt ,,Czytanie jest cool” składa się z przedsięwzięcia podzielonego na poszczególne etapy edukacyjne: dla dzieci z przedszkola, oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Dzięki realizacji różnorodnych działań pokażemy, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety.
Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Jest to bardzo ważne, ponieważ wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami, a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.
Innowacja będzie realizowana podczas lekcji bibliotecznych, a także na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej i zajęciach pozalekcyjnych.
Innowacja będzie realizowana w ciągu trzech lat.
II. Założenia programowe
O pozytywnych skutkach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija nas pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie książek rozwija wyobraźnię, bogaci język, uczy abstrakcyjnego myślenia, stymuluje rozwój, uczy wyrażać myśli i rozumieć innych. Głównym konkurentem książki dla dzieci stał się komputer, telewizja czy smartfon, dlatego założeniem naszej innowacji jest uczynienie z czytania sposobu na spędzanie wolnego czasu.
-
CELE INNOWACJI:
CEL GŁÓWNY:
Główny cel projektu to zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury. Jego podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności szkolnej. Podjęte przez nas działania mają na celu wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką, zachęcenie do polubienia czytania, rozwijanie wyobraźni oraz docenienie piękna i wartości płynących z obcowania z książką, czasopismem czy blogiem literackim.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-
kształtowanie nawyków czytelniczych;
-
wyrabianie szacunku do literatury;
-
kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
-
wprowadzenie dzieci w świat literatury;
-
ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
-
przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
-
nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
-
budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko-teatralne, plastyczne i wycieczki oraz atrakcyjny kącik książki w klasie;
-
zapoznanie dzieci z biblioteką;
-
wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek;
-
zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania z dziećmi; stwarzanie okazji do samodzielnego czytania;
-
rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją; integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
-
zaktywizowanie ucznia i nakłonienie go do pracy twórczej, która zachęca do czytania;
-
sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, w tym korzystanie z biblioteki szkolnej;
-
rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów; rozwijanie wiary we własne możliwości;
-
stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;
-
rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności sferze kultury obejmującej przekaz literacki, plastyczny, muzyczny;
-
propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
-
kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
-
poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką; podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo;
-
profilaktyka logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym;
-
wspomaganie i usprawnianie prawidłowego rozwoju mowy przedszkolaków;
-
usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych: języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego;
-
usprawnianie aparatu oddechowego i oddechowo – fonacyjnego;
-
zaangażowanie rodziców i nauczycieli do świadomej współpracy nad rozwojem mowy dzieci i kształtowaniem prawidłowej wymowy;
-
ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,
-
wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego i biernego,
-
wzmacnianie wiary we własne możliwości i kształtowanie pozytywnej samooceny.
-
METODY I FORMY PRACY:
Wychodząc z założenia, że nie istnieje jedna metoda oddziałująca na każdego ucznia, przyjmujemy, że stosowanie wielokierunkowości w tej dziedzinie jest najlepszym sposobem na osiąganie umiejętności czytelniczych przez wszystkie dzieci na równym poziomie i w podobnym czasie, a mimo to w indywidualnym tempie. Służyć temu będą różne formy i metody pracy, z przewagą metod aktywizujących.
-
METODY I FORMY NAUCZANIA:
-
głośne czytanie bajek, baśni, opowiadań i wierszy przez nauczycieli, rodziców lub starsze rodzeństwo;
-
zbiorowe i indywidualne czytanie ulubionych fragmentów utworów literackich; zorganizowanie galerii prac plastycznych dotyczących literatury;
-
organizowanie przedstawień i inscenizacji;
-
prezentowanie książek w kącikach czytelniczych; zorganizowanie bajkowego balu przebierańców; lekcje biblioteczne;
-
organizowanie konkursów (plastycznego, czytelniczego, recytatorskiego); organizowanie wycieczek do teatru na przedstawienia;
-
gazetki promujące czytelnictwo oraz ćwiczenia logopedyczne;
-
pedagogizacja rodziców na temat głośnego czytania dzieciom;
-
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela, rodzica, starszego kolegi;
-
prowadzenie rozmów na temat czytanych tekstów literackich;
-
korzystanie z biblioteki szkolnej oraz publicznej;
-
prezentowanie lektury w różnych formach;
-
wypowiadanie się na temat ilustracji i tekstów;
-
wyrażanie przeżyć w formie plastycznej inspirowanych treścią utworów literackich; śpiewanie piosenek o treści związanej z literaturą dla dzieci;
-
ćwiczenia ortofoniczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, logorytmiczne, usprawniające motorykę narządów mowy, kształcące słuch fonemowy i autokontrolę słuchową;
-
pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych;
-
uczulanie miejsc artykulacji;
-
ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej.
-
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
-
wzrost czytelnictwa – uczniowie wypożyczają więcej książek, poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów, wzrost zrozumienia tekstów i poleceń;
-
wyciszenie i poprawa koncentracji, wyrażanie własnych refleksji;
-
wzrost poczucia własnej wartości;
-
poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami;
-
wzrost zaangażowania w życie społeczne;
-
wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania;
-
zainteresowanie pracą bibliotekarza, dziennikarza, pisarza i aktora, potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury;
-
koncentracja uwagi na wykonywanych ćwiczeniach i zabawach;
-
pionizacja języka i sprawny aparat artykulacyjny;
-
sukces terapeutyczny w postaci rozwoju umiejętności językowych i poprawy wymowy;
-
bogaty zasób słownictwa czynnego i biernego;
-
wypowiadanie się poprawnie zdaniami złożonymi;
-
sprawna komunikacja z otoczeniem i nie przejawianie lęku przed mówieniem.
-
EWALUACJA:
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie ankiet i wywiadu z rodzicami. Do oceny innowacji posłuży także statystyka wypożyczeń w bibliotece szkolnej, zaangażowanie uczniów w różnego typu działania promujące czytelnictwo oraz porównanie wyników testu do badania techniki czytania głośnego. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej.
-
DZIAŁANIA:
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
TERMIN REALIZACJI |
Zapoznanie uczniów i rodziców z projektem promującym czytelnictwo w szkole |
- umieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły, - spotkania z rodzicami, - informacja podczas zajęć i godziny wychowawczej |
Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup |
Wrzesień 2019 |
Ustalenie harmonogramu spotkań w bibliotece szkolnej |
„W bibliotece jest wesoło” – zajęcia prowadzone dla chętnych dzieci |
Nauczyciel bibliotekarz |
Cały okres trwania projektu |
Książka miesiąca - ranking |
Dzieci wybierają spośród czytanych im w danym miesiącu fragmentów książek tę, która jest dla nich najciekawsza. Umieszczanie wyników rankingu na tablicy w bibliotece |
Nauczyciel bibliotekarz |
Na koniec każdego miesiąca w trakcie trwania projektu |
„Moja ulubiona książka” – konkurs plastyczny |
Dzieci wykonują ilustrację do najciekawszej, poznanej i przeczytanej książki. Prace są oceniane i eksponowane na tablicy obok biblioteki. |
Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup |
W trakcie roku szkolnego |
„Czy znasz twórczość: - H. Ch. Andersena - Braci Grimm - Brzechwy i Tuwima - konkurs czytelniczy |
Uczniowie czytają wybrane baśnie i wiersze |
Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup |
2019/2020 2020/2021 2021/2022 |
„Wtorek z książką” |
Czytanie dzieciom przez zaproszonych rodziców bądź uczniów starszych klas. |
Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup |
W trakcie trwania całego projektu |
„Zostań najlepszym czytelnikiem roku szkolnego”- konkurs czytelniczy |
Ocenie konkursowej podlega będzie aktywność i kultura czytelnicza dzieci, której wyrazem będzie liczba wypożyczeń książek. Nagrody książkowe zostaną ufundowane przez Radę Rodziców. |
Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup |
Cały rok szkolny |
Konkurs recytatorski „Mam talent!” |
Dzieci przygotowują recytację poezji i prozy dostępnej w bibliotece szkolnej |
Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup |
W trakcie trwania projektu |
„Szperacz książkowy” – quiz internetowy |
Dzieci co miesiąc otrzymują zadanie na platformie Quizis , które mają rozwiązać do końca każdego miesiąca. |
Nauczyciel bibliotekarz Wychowawcy grup |
Cały rok szkolny |
Akcja charytatywna „Przekaż książkę bibliotece szkolnej” |
Przeprowadzenie zbiórki książek z literaturą polską dla dzieci i dedykacją właściciela. |
Nauczyciel bibliotekarz |
Cały rok szkolny |
Wyjazd na sztukę do Teatru Animacji w Poznaniu |
Chętni uczniowie będą mogli zapoznać się z przedstawieniem teatralnym wybranej baśni. |
Wychowawcy grup |
W trakcie trwania projektu |
Kącik logopedyczny w bibliotece |
Zaznajomienie się z literaturą logopedyczną dla dzieci. |
Nauczyciel logopeda |
W trakcie trwania całego projektu |
Spotkania z „Misiem Mówisiem” |
Wspólne gry i zabawy językowe |
Nauczyciel logopeda |
W trakcie trwania całego projektu |
„Łamańce językowe” – konkurs logopedyczny |
Napisanie i wyrecytowanie na pamięć kilkuwersowej rymowanki z trudnościami językowymi |
Nauczyciel logopeda Wychowawcy grup |
W trakcie trwania projektu |
„Logusie” –konkurs logopedyczno-plastyczny |
Wykonanie pomocy logopedycznej do danej książeczki z ćwiczeniami |
Nauczyciel logopeda |
W trakcie trwania projektu |