Historia

Historia

 

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA – metodyczna

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach

Autor: Agnieszka Jaskuła-Hauke

Temat: Notatka graficzna – przedstawianie treści historycznych za pomocą środków wizualnych.

Rodzaj innowacji: metodyczna

Przedmiot: historia

 

Data wprowadzenia: wrzesień 2023 r.

Data zakończenia: czerwiec 2024 r.

 

ZAKRES INNOWACJI:

Adresatami innowacji jest grupa uczniów z klas IV – VI. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w trakcie lekcji historii. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei myślenia wizualnego w edukacji. Jest to połączenie zapisu klasycznego z dodatkiem obrazów, ikon i rysunków. Staje się to sposobem na uniwersalną komunikację i prosty przekaz, który jest znakiem czasów bazujących na technologiach multimedialnych. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki.

 

I. OPIS INNOWACJI.

Wstęp.

Poniższy program został stworzony w wyniku doświadczeń, jakie zdobyłam podczas wdrażania nowoczesnych metod nauczania w pracy z uczniami szkoły podstawowej, jako nauczyciel historii. Dużym problemem, jaki napotykałam był fakt, iż niektórzy uczniowie nie potrafili uczyć się ze swoich notatek, zeszytów, mieli problem z odszukaniem w zeszycie treści przywoływanych przeze mnie, jakich uczyli się kilka lekcji wcześniej. Szukając ciągle nowych rozwiązań dydaktycznych zauważyłam, że trudne zagadnienia są łatwiej przyswajane przez uczniów, jeśli przedstawione są w sposób obrazkowy, schematyczny, z użyciem koloru czy ikon. Na podstawie wiedzy o zainteresowaniach dzieci dzisiejszymi trendami przekazu tekstu za pomocą obrazu, mogę spodziewać się pozytywnych wyników po wdrożeniu programu. W próbach przeprowadzonych z kilkoma uczniami można zauważyć realne efekty, jakie notatki rysunkowe przynoszą, jeśli chodzi o koncentrację uwagi, zainteresowanie tematem, lepszym zrozumieniem przyswajanych treści. Dlatego chciałabym pomóc uczniom doskonalić techniki myślenia wizualnego i notatki wizualnej.

Innowacja „Notatka graficzna- przedstawianie treści historycznych za pomocą środków wizualnych” jest moją odpowiedzią na utrzymującą się niską motywację do nauki wśród uczniów. Ponadto poprzez jej wprowadzenie na lekcjach pragnę spełnić jeden z wymogów edukacyjnych zawarty w aktualnej podstawie programowej tj. rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość, czyli kreatywnego przetwarzania i prezentacji informacji, rozwijanie umiejętności uczenia się, stosowanie strategii komunikacyjnych takich jak: identyfikowanie słów kluczy, upraszczanie form wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych. Od kilku lat pracuję z uczniami metodą tworzenia map myśli zamiast tradycyjnych notatek. Obserwując notatki w zeszytach moich podopiecznych zauważyłam, iż wielu z nich bardzo spodobał się ten styl prowadzenia zeszytów i wykorzystują go na wielu przedmiotach. Widzę w nich potencjał i dlatego chciałabym rozwinąć jeszcze ich możliwości. Mam też nadzieję, że ci uczniowie, którzy do tej pory niezbyt radzili sobie z mapami myśli w myśleniu wizualnym zechcą spróbować swoich sił.

 

II. ZAŁOŻENIA OGÓLNE.

Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV -VI

Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

– zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego, z zasadami tworzenia notatek,

– wykorzystanie myślenia wizualnego w tworzeniu notatek, zapisek, plakatów, projektów, prac wytwórczych uczniów,

– ćwiczenia warsztatowe w czytelnym pisaniu, syntetyzowaniu, klaryfikacji treści, samodzielnym notowaniu przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału,

– poprawa koncentracji na lekcji,

– samokształcenie i poznawanie atrakcyjnych metod uczenia się,

– budowanie własnej wartości.

 

III. CELE INNOWACJI

Cel główny:

– Zapoznanie uczniów w wiedzą na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne w doskonaleniu tworzenia notatek, klasyfikacja treści za pomocą krótkich opisów, ikon czy obrazów.

– Rozwijanie kompetencji językowych poprzez tworzenie notatek dotyczących zagadnień poznawanych treści historycznych.

– Motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnymi odpowiedzialnym w organizowaniu procesu uczenia się.

– Organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający efektywnemu uczeniu się, tak, aby, by wykorzystać te umiejętności do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego.

– Inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań.

– opanowanie wiadomości z historii według wytycznych podstawy programowej

Cele szczegółowe:

– poprawa koncentracji na lekcjach,

– zaangażowania uczniów na lekcjach, co może się przełożyć na poprawę wyników szkolnych,

– ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji,

– przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu notatek,

– swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego,

– poprawa estetyki notatek uczniowskich, zeszytów szkolnych

– kształtowanie u uczniów kreatywności, wiary w siebie, swoje możliwości,

– uatrakcyjnienie procesu kształcenia,

– doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania,

– aktywizowanie uczniów poprzez dynamiczny charakter stosowanych narzędzi i środków dydaktycznych,

– rozumienie pojęć,

– interpretacja faktów w oparciu o zdobyta wiedzę,

– samodzielne dokonywanie oceny wydarzeń, postaci.

 

IV. METODY, FORMY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE.

Metody: pokazowa, burza mózgu, badawcza, metoda praktycznego działania, SWAT, metaplan, metody multimedialne: pokaz, film, „fakty- news”,

Formy: indywidualne i grupowe

Środki dydaktyczne: tablica, tablica interaktywna, Internet, bank ikon nauczyciela, mazaki, markery, pióra, kartki białego papieru.

 

V. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA (KORZYŚCI WDROŻENIA INNOWACJI).

Osiągnięciem ucznia będzie nauczenie się:

  • zasad tworzenia notatek,

  • podstawowych ikon związanych z edukacją,

  • rysowania prostych postaci, emocji, strzałek, boksów, kontenerów, chmurek, ramek, map myśli,

  • wytworzenie własnego banku ikon,

  • efektywnego rozłożenia notatki w zeszycie,

  • tworzenia notatki z lektury,

  • sposoby zapisu formą linearną, osi czasu, tematyczną,

  • tworzenia plakatów,

  • przyswajanie treści przedmiotowych,

  • uczniów uzdolnionych -prezentacji wizualnych, komiksów edukacyjnych.

     

Nauczyciel:

– wykorzystuje wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce,

– poznaje lepiej swoich uczniów i ich możliwości,

– nauczy się nowego sposobu prezentowania trudnych dla ucznia treści,

– tworzy bank notatek, które mogą być przydatne na lekcjach,

– podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się,

– rozbudzi zainteresowanie tą metoda wśród innych nauczycieli.

 

VI. TEMATYKA ZAJĘĆ.

W związku z tym, iż zakres wykorzystywanych form graficznych ogranicza się do lekcji, uczniowie poznają poszczególne elementy skorelowane z tematem lekcji. Dopuszczam indywidualną interpretację i inwencję ucznia, jeśli będzie zgodna z założeniem podstawy programowej.

 

VII. EWALUACJA.

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

– ankietę dotyczącą przydatności zdobytej wiedzy,

– rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,

– rozmowy z nauczycielami uczącymi innych przedmiotów,

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.