Strategia działań dla SP IV-VIII na rok szkolny 2023/2024

Strategia
„Myślenie strategiczne drogą do kariery”

w ramach koncepcji pracy szkoły
w roku szkolnym 2023/2024

z przeznaczeniem dla uczniów klas IV-VIII

 

Zaniedbując przygotowania, przygotowujesz się na porażkę

Benjamin Franklin

 

Strategia„Myślenie strategiczne drogą do kariery”wpisanaw koncepcję pracy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach z przeznaczeniem dla uczniów klas IV – VIII zrealizowana zostanie w oparciu o główny cel, którym jest:

Przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej, zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.

 

KLASY: IV – VIII

W roku szkolnym 2023/2024 zrealizowana zostanie strategia, w myśl której uczniowie podczas lekcji oraz zajęć z wychowawcą poznają swoje mocne i słabe strony, zdolności
i umiejętności oraz zainteresowania, będą doskonalić umiejętność wyznaczania sobie celów, budowania strategii i planowania działań, a także rozwiną wyobraźnię poprzez marzenia
i dążenia do ich realizacji. Będą budować poczucie własnej wartości i prawidłowej samooceny poprzez rozwój świadomości własnych uczuć, potrzeb i schematów radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Będą pielęgnować kreatywność i ciekawość oraz rozwijać zdolności poznawcze ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych.

Działania podejmowane w ramach strategii będą doskonaliły kompetencje społeczne
i obywatelskie uczniów, a także ich kreatywność i przedsiębiorczość.

 

Działania zaplanowane w ramach strategii obejmują:

  1. lekcje wychowawcze realizujące tematykę zgodną z założeniami ujętymi
    w strategii;

  2. cykliczne warsztaty kulinarne;

  3. działania w ramach innowacji pedagogicznej dla klasy VII pt. „Świat jest matematyczny”;

  4. działania w ramach innowacji pedagogicznej dla klasy VI pt. „Klasa Optymistów”;

  5. wycieczki i wyjazdy edukacyjne;

  6. spotkania z przedstawicielami różnych zawodów;

  7. spotkania z doradcą zawodowym z PPP w Środzie Wlkp.

 

Wskazane poniżejdziałania wynikają z zapisów podstawy programowej opracowanej dla uczniów II etapu edukacyjnego i mają na celu poszerzenie możliwości poznawczych uczniów rozwijanych podczas pracy na lekcjach.

 

Zadania

Termin

Cele

Lekcje wychowawcze poświęcone na spotkania z reprezentantami różnych zawodów

Cały rok

  1. Poznanie różnych zawodów i cech, którymi powinien wykazywać się przedstawiciel danego zawodu;

  2. Rozwijanie w uczniach podstawowych umiejętności społecznych oraz przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w różnych sytuacjach;

  3. Wdrażanie uczniów do umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron;

  4. Przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej, zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami;

  5. Wyposażenie uczniów w umiejętności służące podejmowaniu właściwych decyzji życiowych;

  6. Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania;

Zajęcia realizujące innowację pedagogiczną „Klasa Optymistów”

Cały rok

  1. Rozwijanie w uczniach podstawowych umiejętności społecznych oraz przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by wzmocnić ich odporność na stres, ukształtować optymistycznie, pozytywne nastawienie do życia;

  2. Rozwijanie umiejętności współpracy i budowania dobrych relacji z innymi;

  3. Nauczanie uważnego i świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości, do innych ludzi i do samego siebie;

  4. Kształtowanie poczucia przynależności do grupy oraz rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie przyjaznych relacji z innymi i umiejętności porozumiewania się;

  5. Rozwijanie kreatywności, pracowitości i umiejętności uczenia się, budowanie samoakceptacji, prawidłowej samooceny poprzez rozpoznawanie swoich mocnych stron i talentów;

  6. Ukształtowanie postawy szczerości i uczciwości wobec siebie i innych;

  7. Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów i planowania działań, rozwijanie wyobraźni poprzez marzenia i dążenie do ich realizacji;

  8. Kształtowanie wytrwałości i umiejętności dążenia do celu mimo pojawiających się trudności;

  9. Szukanie różnych strategii i rozwiązań;

  10. Radzenie sobie ze zniechęceniem, frustracją, trudnościami;

  11. Rozwijanie śmiałości u dzieci, stymulowanie wyobraźni;

  12. Umiejętność określenia własnych potrzeb, pragnień;

  13. Uświadomienie pozytywnego wpływu marzeń na życie;

  14. Przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej, zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami;

  15. Wyposażenie uczniów w umiejętności służące podejmowaniu właściwych decyzji życiowych;

  16. Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania;

  17. Przygotowanie uczniów do podejmowania właściwych decyzji życiowych i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, tj. bezrobocie, stres, problemy zdrowotne.

Zajęcia realizujące innowację pedagogiczną „Świat jest matematyczny”

Cały rok

  1. Wyposażenie ucznia w umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej;

  2. Rozwijanie wyobraźni matematycznej;

  3. Używanie języka matematycznego;

  4. Wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych;

  5. Poznanie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku;

  6. Rozwijanie umiejętności przetwarzania zdobytych wiadomości;

  7. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny oraz postawy dociekliwości;

  8. Kształtowanie umiejętności prowadzenia dyskusji;

  9. Rozwiązywanie problemów matematycznych w sposób twórczy  i niekonwencjonalny;

  10. Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie;

  11. Uczenie przełamywania własnych zahamowań i promowania rezultatów własnej pracy, autoprezentacja;

  12. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, skutecznej komunikacji, umiejętności partnerskiego w niej funkcjonowania;

  13. Pobudzanie optymizmu i motywacji do kolejnych działań, szukanie radości w pracy  i nauce;

  14. Rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów;

Warsztaty kulinarne

Cały rok

  1. Kształtowanie umiejętności matematycznych w aktywnym działaniu;

  2. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie;

  3. Kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy;

  4. Nauka pracy według instrukcji;

  5. Rozwijanie wyobraźni matematycznej;

  6. Używanie języka matematycznego;

  7. Promowanie zdrowego stylu odżywiania wśród społeczności szkolnej oraz w środowisku rodzinnym;

  8. Tworzenie odpowiedniej atmosfery wspólnego spożywania posiłków w grupie.

Wyjazd uczniów dona przedstawienie teatralne pt. „Chłopcy z Placu Broni”, „Mity”

Październik

/maj

  1. Kształtowanie poczucia przynależności do grupy oraz rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie przyjaznych relacji z innymi i umiejętności porozumiewania się;

  2. Korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych;

  3. Rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu;

  4. Odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich historyczne i kulturowe dziedzictwo.

  5. Zapoznanie z zasadami zachowania się w teatrze;

  6. Umiejętność wyrażania własnej opinii na temat przedstawienia;

  7. Zapoznanie z realiami pracy aktora teatralnego.

Wyjazd do Niemiec – Spreewald

Maj/czerwiec

  1. Rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu;

  2. Odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich przyrodnicze dziedzictwo;

  3. Motywowanie do poszerzania wiedzy historycznej i geograficznej;

  4. Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i obyczajów innych krajów Europy;

  5. Motywowanie do nauki języków obcych i uczestnictwa w kulturze europejskiej.

Podsumowanie działań podjętych w ramach strategii.

Czterodniowa wycieczka

Pomorze Zachodnie

Maj/ czerwiec

  1. Rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu;

  2. Odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich historyczne i kulturowe dziedzictwo;

  3. Motywowanie do poszerzania wiedzy historycznej i geograficznej;

  4. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze;

  5. Korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych;

  6. Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i obyczajów.